Succesul din universul culinar este dictat de personalul restaurantului, de oamenii care completează perfect fiecare poziție pentru ca lucrurile să decurgă impecabil. De la echipa de bucătărie care pregătește fiecare fel de mâncare cu pasiune și dedicare, la ospătari și barmani care asigură mereu o momente memorabile pentru clienți, fiecare membru are un rol important în conturarea unei experiențe gastronomice inedite. Astfel, formarea unei echipe care să se ocupe în detaliu de fiecare aspect este un pas esențial pentru fiecare restaurant în parte. Aceasta va asigura o bună funcționare a restaurantului, dar și crearea unei atmosfere speciale.
Fiecare afacere este diferită, astfel că e de la sine înțeles că modul în care o echipă se formează diferă de la un caz la altul. Cu toate acestea, este important să înțelegi cum arată o ierarhie a personalului de restaurant ca să poți mai apoi să iei o decizie informată. Pentru aceasta, cunoașterea funcțiilor specifice, a responsabilităților și a interacțiunilor dintre posturi se dovedește esențială în construirea unei echipe solide și eficiente. În continuare, vom discuta pe scurt despre fiecare funcție specifică a unui restaurant.
Personal bucătărie
În spatele culiselor din fiecare restaurant se află personalul bucătăriei, care reprezintă una dintre cele mai importante componente deoarece transformă fiecare masă într-o experiență culinară memorabilă. Selectarea și coordonarea adecvată a acestui personal de bucătărie sunt esențiale pentru ca un restaurant să se diferențieze și să își fidelizeze clienții. În general, în spatele bucătăriei se vor afla următoarele persoane:
Chef – Este persoana din vârful ierarhiei a personalului din bucătărie, care are un rol major în coordonarea bucătăriei și conturarea celor mai savuroase rețete.
Sous Chef – Reprezintă a doua cea mai importantă persoană a echipei din bucătărie, care este mâna dreaptă a chef-ului. Un sous chef are rolul de a pregăti felurile de mâncare, dar și de a superviza echipa din bucătărie, astfel încât să se respecte cele mai înalte standarde în privința rețetelor.
Bucătar – După cum sugerează și numele, misiunea sa este să pregătească felurile de mâncare și să se asigure că fiecare preparat păstrează aceeași calitate și consistență.
Ajutor bucătar – Această persoană este foarte importantă în echipa de bucătărie deoarece are grijă de pregătirea ingredientelor și este mereu disponibilă să ajute bucătarul în caz de nevoie.
Spălător de vase – Într-un mediu unde ritmul alert al comenzilor este constant, existența unei persoane dedicate spălării vaselor devine esențială. Chiar dacă mașinile moderne sunt eficiente, nu pot înlocui atenția la detaliu și rapiditatea unui spălător de vase experimentat.
Personal servire
Personalul de servire are un rol esențial în experiența pe care o trăiesc clienții în restaurant. Aceștia au capacitatea de a eleva momentul culinar la niveluri înalte prin atenția și profesionalismul lor, sau, din contră, de a lăsa o impresie negativă din cauza unei serviri nepotrivite. De la modul în care este preluată comanda, la modul în care sunt servite preparatele, ospătarii trebuie să se facă remarcați prin profesionalism și o bună interacțiune.
Personal bar
Personalul de bar este partea echipei care se va ocupa de preluarea și pregătirea comenzilor de băuturi, asigurându-se că fiecare cocktail sau băutură servită respectă standardele înalte ale localului și așteptările clienților. Echipa unui personal de bar va fi compusă din:
Barman – Are un rol principal în echipa de bar și se ocupă cu precizie de prepararea fiecărei băuturi, în conformitate cu rețetele stabilite. Această persoană trebuie să aibă rapiditate în realizarea fiecărei sarcini și să gestioneze cu succes orice comandă.
Ajutor de barman – Este ajutorul principal al barmanului, responsabil cu pregătirea ingredientelor esențiale rețetelor, dar și cu menținerea unui spațiu organizat și curat în zona de bar.
Unul dintre cele mai importante rolul din echipa de restaurant îl are managerul, care coordonează întreaga activitate și se asigură că toată activitatea din local se desfășoară în cele mai bune condiții. Printre principalele responsabilități, un manager de restaurant supraveghează toți angajații, gestionează bugete și stabilește strategii de dezvoltare a afacerii pe termen lung.
Alte poziții cheie din dinamica unei echipe de restaurant
Fiecare restaurant va funcționa diferit, însă dacă îți dorești să oferi o experiență cât mai complexă, care să răspundă așteptărilor variate ale clienților, îți recomandăm să te orientezi și spre găsirea următorilor specialiști:
Somelier – Este o persoană specialistă în vinuri, care în baza cunoștințelor sale reușește să facă recomandări potrivite în funcție de preferințele clienților, dar și în funcție de potrivirea cu fiecare fel de mâncare. Un alt rol important pe care îl are un somelier este acela de a gestiona meniul de vin, de a face noi recomandări și de a alege cele mai bune vinuri pentru restaurant.
Patiser – Una dintre experiențele care încheie orice masă în oraș cu succes este desertul. În acest sens, un patiser reprezintă alegerea ideală. Cu o dedicație profundă și o vastă cunoaștere a tehnicilor de copt și a ingredientelor de calitate, el poate crea deserturi care se disting nu doar prin gust, dar și prin prezentare.
Chef de sală – O experiență culinară aparte începe pentru clienți chiar de la intrarea în local, astfel că din echipa de restaurant nu ar trebui să lipsească chef-ul de sală. Pe lângă primirea și așezarea clienților la mese, această persoană este responsabilă și de instruirea personalului de servire și coordonarea meselor.
Există multe afaceri care au ales să își extindă oportunitățile și în zona de catering, diversificându-și serviciile pentru a răspunde cerințelor unui public mai larg. În acest context, este esențial să dispui de personal specializat pentru această ramură, de la bucătari cu experiență în preparate potrivite pentru evenimente, la coordonatori de evenimente care să gestioneze logistica și detaliile specifice. În mod ideal, un personal de bucătărie trebuie să se concentreze strict pe partea de preparare a rețetelor din meniul localului, iar personalul de catering ar trebui să se focuseze doar pe partea de pregătire a rețetelor pentru diverse evenimente.
Cum organizezi fiecare echipă din restaurant?
O bună organizare a fiecărei echipe din restaurant este esențială pentru o funcționare fluidă și eficientă a afacerii. În funcție de caracteristicile specifice ale fiecărei restaurant, procesul poate varia, însă în principal se bazează pe 3 piloni cheie:
- Comunicare: Atât echipa de bucătărie, cât și echipa de bar trebuie să comunice eficient și să aibă în vedere în mod constant nevoile și așteptările clienților. Aceste două echipe trebuie să se sincronizeze mereu pentru a putea oferi clienților cea mai bună experiență.
- Feedback: Este important să asculți fiecare echipă în parte pentru a identifica și îmbunătăți anumite aspecte din restaurant. Personalul din bar și din sală interacționează direct cu clienții și se află în prima linie în ceea ce privește feedbackul acestora. De aceea, vor putea observa anumite tendințe, preferințe sau probleme care ar putea trece neobservate de către manager.
- Împărțirea sarcinilor în mod clar: Orice organizare ca la carte presupune ca fiecare angajat să știe cu precizie care sunt sarcinile de care se va ocupa. Acest lucru ajută la eliminarea confuziilor și eventuale suprapuneri.
Reguli generale în bucătărie pentru personal
În orice restaurant sunt necesare un set de reguli bine conturate pentru asigurarea calității, fie că vorbim de servire sau preparate. Una dintre cele mai importante reguli este menținerea unei igiene la cele mai înalte standarde, care asigură atât siguranța angajaților, cât și a clienților. Deși activitatea din spatele bucătăriei nu este adesea vizibilă pentru client, aceasta trebuie să păstreze standardele și valorile restaurantului.
Nu în ultimul rând, o altă regulă esențială este respectarea tuturor protocoalelor și procedurilor deja stabilite. Orice abatere poate duce la diverse erori, astfel că e important ca fiecare angajat să înțeleagă și să respecte modul în care un restaurant funcționează.
Instruirea și dezvoltarea personală a angajaților
Succesul unui restaurant depinde în mare măsură de personal. Deși procesul de angajare este vital, acesta nu ar trebuie să se limiteze doar la recrutare. Este important să investești continuu în formarea și dezvoltarea lor profesională, astfel încât să poată oferi un serviciu de excepție și să contribuie la conturarea unei experiențe memorabile pentru clienți.
Instruirea este unul dintre procesele de bază atunci când gestionezi personalul unui restaurant. Acest lucru implică trasarea într-un mod clar a sarcinilor pe care le are fiecare angajat în parte și prezentarea tuturor procedurilor pe care trebuie să le urmeze.
Dezvoltarea personală a angajaților presupune îmbunătățirea abilităților și cunoștințelor, aspecte care vor aduce un plus pentru rolul pe care îl au în restaurant. În acest sens, este recomandată investiția în diverse cursuri de perfecționare, comunicare sau leadership.
Cum motivezi echipa?
Pentru cele mai bune rezultate, echipa trebuie să fie mereu motivată și dornică să exceleze pe plan profesional. Acest lucru este posibil doar atunci când angajații se simt bine în mediul în care lucrează, iar pentru a te asigura că acest lucru se întâmplă poți apela la diverse strategii.
Recunoașterea meritelor ar trebui să fie o practică constantă în cadrul unui restaurant deoarece încurajează angajații să ofere constant cel mai bun serviciu. Astfel, aprecierea prin vorbe sau prin oferirea unor mici bonusuri poate să contribuie la crearea unei atmosfere pozitive și la menținerea motivației la locul de muncă.
Pe lângă recunoașterea meritelor, este important să te asiguri că angajații lucrează în condiții bune, într-un spațiu sigur și igienic. Trebuie să îți dedici timp să le asculți nelămuririle sau problemele cu care se confruntă, astfel încât să simtă că sunt importanți pentru afacerea ta, iar părerea loc contează.
Fiecare angajat în parte este important pentru afacerea ta, iar o echipă bine organizată, ancorată în valori puternice, te va putea ajuta să ajungi mai aproape de succes. Chiar dacă ai un concept de restaurant inovator, fără o echipă competentă și dedicată muncii sale, nu există garanția sustenabilității și profitabilității afacerii tale.
Sperăm că aceste informații ți-au fost de folos, iar dacă mai ai întrebări sau ai nevoie de recomandări, ne poți contacta oricând.
Citeste si:
CUM ARATĂ IERARHIA UNUI RESTAURANT?
AFACERI ÎN HORECA PE CARE SĂ LE ÎNCEPI ÎN 2023
AVIZE ȘI DOCUMENTE NECESARE PENTRU DESCHIDEREA UNUI RESTAURANT