Deschiderea unei noi afaceri înseamnă un drum plin de entuziasm, însă și un drum în care vei munci destul de mult pentru a te asigura că totul va funcționa la cele mai bune standarde. Dacă te-ai hotărât să te alături domeniului horeca, noi te felicităm pentru acest pas și îți venim în ajutor cu diverse informații utile, care te vor ajuta să îți deschizi propriul restaurant.
Știm că pe lângă partea plăcută, cea în care alegi ce fel de mâncare vei servi, cum va arăta designul localului, cum se va face promovarea și așa mai departe, există o parte care ține de avize și documente, o parte care îți poate oferi bătăi de cap dacă nu te-ai mai întâlnit cu așa ceva. Am adunat într-un singur loc toate actele de care vei avea nevoie, astfel încât să fii pregătit din timp și foarte organizat pentru deschiderea noului restaurant.
Avize necesare pentru deschiderea unui restaurant
- Autorizația de Funcționare
- Documentul de Înregistrare Sanitară Veterinară
Aceste două documente sunt necesare pentru a fi prezentate în fața organelor de control, iar prin intermediul lor, vei putea dovedi că respecți cerințele legale impuse.
- Autorizație sanitară DSP (Direcția de Sănătate Publică) – pentru a evita situația ca afacerea ta să fie sancționată, acest certificat va atesta conformitatea localului. Are o perioadă de valabilitate nedeterminată de cele mai multe ori.
- Aviz ISU de prevenire și stingere a incendiilor – ținând cont de profilul restaurantului, cât și de localizarea acestuia, este recomandat să se obțină un punct de vedere oficial de la ISU, pentru ca mai apoi să se constate dacă este necesară obținerea unei autorizații ISU.
- Autorizație de la Protecția Mediului – este necesară doar dacă localul dispune de mai mult de 100 de locuri.
- Autorizație de funcționare de la primărie și orar – această autorizație este valabilă de la 1, până la 2 ani și presupune achitarea unei taxe între 3000 și 4000 de lei, în funcție de suprafața localului.
Ține cont că toate aceste autorizații și avize durează până sunt aprobate, pe o perioadă de până la 2-3 luni. Astfel, ideal ar fi să ai toate actele pregătite pentru a face demersurile în fiecare loc simultan.
Contracte necesare pentru deschiderea unui restaurant
- Certificat de clasificare a locației de la Ministerul Turismului – în cazul în care dorești să deschizi o pensiune sau un hotel care să aibă și restaurant, atunci vei avea nevoie de certificat de clasificare. Acesta atribuie unității un număr de stele sau margarete, în funcție de anumiți factori ce țin de gradul de confort.
- Contract cu UCMR – Uniunea Compozitorilor și a Muzicologilor din România – cu siguranță vei dori o atmosferă plăcută în localul tău, astfel că vei avea nevoie de muzică. Pentru a putea difuza muzică în mod legal, ai nevoie de obținerea unei licențe de utilizare a muzicii în scop ambiental. Una dintre instituțiile de unde poți face rost de o astfel de licență este UCMR, care presupune achitarea unei taxe în funcție de suprafața spațiului.
- Contract cu un cabinet de Medicina Muncii – acesta va asigura angajaților examenul medical pentru angajare, examenul medical periodic și examenul medical la reluarea activității.
- Contract cu firma de servicii de pază și protecție – puteți asigura pază proprie, însă persoanele care se ocupă de acest lucru trebuie să primească un aviz de la poliție. Cea mai simplă modalitate este contractul cu o firmă deja avizată.
- Contract cu firma de salubritate
- Contract cu firma de deratizare
- Contract cu furnizorii de apă, canalizare, electricitate, gaz
- Contracte cu furnizor care îți vor elibera certificate de conformitate a mărfurilor
- Contracte și analize medicale angajați
Alte aspecte de care să ții cont pentru deschiderea unui restaurant
Pe lângă documentele enumerate mai sus, alte aspecte importante pe care trebuie să le rezolvi sunt:
- Implementarea sistemului de siguranță a alimentelor HACCP – acest sistem se referă la identificarea și prevenirea apariției factorilor de risc în producția, procesarea și distribuirea alimentelor. Are ca scop siguranța alimentară a consumatorilor, astfel încât restaurantul să funcționeze la cele mai înalte standarde.
- Casa de marcat fiscalizată
- Cursuri de igienă pentru angajații care intră în contact cu mâncarea – are o valabilitate de 3 ani și trebuie să fie făcut în mod obligatoriu de către angajați.
Dacă toate actele sunt pregătite, vei putea în continuare să te ocupi de celelalte lucruri necesare pentru a deschide restaurantul. Chiar dacă acest proces pare copleșitor, atunci când cunoști toate documentele de care ai nevoie, vei observa că treaba va merge mult mai ușor. Lucrurile nu se întâmplă peste noapte, de aceea este necesar să îți dai timp pentru a le putea realiza. În cazul în care simți că nu te descurci singur, poți apela întotdeauna la o firmă specializată, care se va ocupa alături de tine de aceste depuneri de acte.
După cum ai putut citi în acest articol, nu toate avizele sunt necesare, însă noi te sfătuim să le bifezi și pe acelea pentru a știi că vei funcționa la cele mai înalte standarde. Te poți aștepta în orice clipă la controale de la ISU, ANPC sau ITM, însă atunci când funcționezi în conformitate cu legislația, nu trebuie să îți faci probleme. Îți dorim mult succes și sperăm că informațiile noastre ți-au fost de folos.