Aceasta asociere a silabelor unor cuvinte, provine din Olanda, unde a fost folosita pentru prima oara pentru a denumi unitar domeniul Hotelurilor, Restaurantelor si Cafenelelor. Mai tarziu acest acronim, HoReCa, a fost utilizat pentru a descrie activitatea Hotelurilor, Restaurantelor si Cantinelor, astazi fiind utilizat pentru Hoteluri, Restaurante si Catering, deoarece se considera ca spatiile precum cafenelele si cantinele pot fi incluse in categoria restaurante.
HoReCa este un sector important al industriei serviciilor alimentare. HoReCa se refera la spatiile de cazare si unitatile care servesc alimente si bauturi. Spre exemplu, putem include in domeniul HoReCa o pensiune de mici dimensiuni care ofera turistilor un spatiu de cazare si o unitate de alimentare, dar in acelasi timp putem include un hotel de 5 stele cu 200 de camere care are un restaurant de 1000 de locuri.
Pentru orice consumator domeniul HoReCa ar trebui sa reprezinte un domeniu al placerii, legat fie de vizite si vacante (Hotelurile – spatiul de cazare), de placerea de a savura anumite preparate si bauturi in spatii special amenajate (Restaurante), precum si placerea de a comanda si a savura acasa cele mai bune mancaruri (Catering).
In ultimii ani, extinderea mondiala a serviciilor turistice, globalizarea si inclinatia noii generatii spre calatorii, dezvoltarea cu precadere a transporturilor aeriene, dar nu numai, dar si posibilitatile financiare tot mai mari ale consumatorilor, au facut ca industria HoReCa sa creasca, iar prestatorii de servicii din domeniu sa isi imbunatateasca activitatea.
Astfel, beneficiile nu au intarziat sa apara: o piata cu o valoare adaugata tot mai mare, o clientela care poate fi fidelizata si o foarte buna posibilitate de promovare.
Inca de la inceputul anilor 1990, in componenta economiei, turismul a fost responsabil pentru 10% din PIB-ul mondial, iar numarul oamenilor angajati in aceasta industrie a reprezentat peste 8% din piata muncii.
La nivel mondial, turismul a depasit domeniul petrolier si al automobilelor, devenind cea mai mare industrie a economiei mondiale si este cel mai important simbol al economiei moderne si al dezvoltarii sociale. Conform unui raport al WTO (World Tourism Organization), pana in 2020, 1,6 miliarde de turisti internationali vor calatori in intreaga lume, iar cheltuielile efectuate de acestia vor ajunge la 2.000 miliarde de dolari. Rata anuala de crestere a numarului de turisti va fi de 4,35%, iar cea a cheltuielilor turistice va fi de 6,7%, ceea ce inseamna o dublare a consumului din industria turismului, care in prezent este de 3% din veniturile globale.
Segmentul HoReCa este unul dintre cele mai dinamice industrii din intreaga lume, care de-a lungul timpului a suferit diverse modificari datorate in mare parte consumatorilor care devin din ce in ce mai pretentiosi si acorda mai mult timp cautarii unui restaurant sau hotel care sa le satisfaca toate dorintele.
Desigur, segmentul HoReCa nu se adreseaza numai industriei legate de turism si calatorii, ci se regaseste in economia fiecarei tari in parte, prin activitati economice legate de tot ceea ce tine de petrecerea timpului liber, socializare si evenimente deosebite de viata.
In ultimul timp segmentul HoReCa a devenit unul foarte competitiv, unde calitatea si profesionalismul serviciilor oferite este pe primul loc.